Wednesday, November 12, 2008

Pandangan Jurulatih Terhadap Pasukan

Jika dinilai kualiti pemain secara individu, pasukan negara punya potensi yang cerah. Sebilangan besar pemain yang dipilih untuk menyertai latihan pemilihan ini adalah terdiri daripada kalangan pemain yang sudah beraksi di peringkat tertinggi liga bolasepak MALAYSIA (Liga M). Dalam konteks ini sudah tentu mereka boleh dianggap berpengalaman pada tahap yang kompetitif. Apapun masih terlalu awal untuk mentafsirkan kekuatan pasukan negara pada peringkat ini kerana mereka belum lagi diuji. Adalah difahamkan bahawa ini merupakan kali pertama pasukan ini diadun dari kalangan pemain-pemain yang hadir dari IPT yang berbeza sekalipun majoriti daripada mereka adalah dari IPT di sekitar Lembah Klang.

Apapun saya amat kagum dengan semangat dan sikap yang ditunjukkan oleh para pemain yang terpilih untuk membentu sebuah pasukan kebangsaan yang mantap. Pemain-pemain seperti Mohd Haris Safwan Mohd Kamal (UM-UPB/MyTeam), Abdul Ghani Abdul Rahman (UM-Selangor), Mohd Fadzirul Zakaria (UM-Selangor), Khairul Izwan Khalid (KLIUC-Felda United), Mohd Hasmarul Fadzir Hassan (UPM-Kuala Lumpur) dan Mohizam Shah Dawood Shah (UPM-PKNS) telah menunjukkan sikap dan semangat yang dihormati dan seharusnya menjadi contoh kepada pemain-pemain lain dalam menyumbang ke arah mengharumkan nama negara yang dicintai.

Dari sudut permainan, jelas bahagian serangan dan pertahanan memerlukan tumpuan yang lebih khusus. Ini adalah kerana pemain-pemain yang sedia ada belum mampu menjelmakan persefahaman (pertahanan) dan ketajaman (penyerang) dan tempoh yang ada akan dimanafaatkan sebaiknya untuk memperbaiki prestasi mereka. Sementara itu di bahagian tengah memberi harapan yang positif berapa mereka mampu mengemudi dengan baik. Walaubagaimanapun dengan program yang diatur adalah menjadi harapan agar ianya akan dapat digunakan pada tahap yang optima untuk meningkatkan prestasi keseluruhan pasukan dalam usaha MALAYSIA mencari kejayaan sulung di Kuala Lumpur nanti, insyaAllah.

No comments: